Scherptediepte, deel 2
06-11-16
In het eerste stuk over scherptediepte heb ik het voornamelijk gehad over het diafragma die verantwoordelijk zou zijn voor de scherptediepte. Dat is ook zo, maar er zijn nog twee onderdelen die grote invloed hebben op de scherptediepte. Dat zijn: scherpstelafstand en brandpuntafstand. Wat dit nu concreet inhoudt voor de scherptediepte laat ik je in dit stuk zien.
Scherpstelafstand

In het voorbeeld hierboven wordt weergegeven wat de invloed is van de scherpstelafstand op de scherptediepte. Naarmate je dichterbij scherpstelt, zal de scherptediepte kleiner worden. Probeer dit maar eens zelf uit met bijv. een rij bomen.
Een belangrijk punt hierbij is wel dat je heel nauwkeurig scherpstelt op je onderwerp. In het stuk over “Scherpstellen” heb ik het al gehad over het fotograferen met 1 scherpstelpunt actief. Hierdoor kan je heel precies scherpstellen op hetgeen je wilt. Als je werkt met een hele kleine scherptediepte kan het zomaar zijn, dat je autofocus ineens scherpstelt op iets heel anders.
Een belangrijk punt hierbij is wel dat je heel nauwkeurig scherpstelt op je onderwerp. In het stuk over “Scherpstellen” heb ik het al gehad over het fotograferen met 1 scherpstelpunt actief. Hierdoor kan je heel precies scherpstellen op hetgeen je wilt. Als je werkt met een hele kleine scherptediepte kan het zomaar zijn, dat je autofocus ineens scherpstelt op iets heel anders.
Brandpuntsafstand
De brandpuntafstand is ook een belangrijk onderdeel van het creëren van scherptediepte. Met brandpuntafstand bedoelen we de mate waarmee je in kan zoomen op je onderwerp. Deze wordt uitgedrukt in mm en hoe hoger dit getal hoe meer je in kan zoomen.

Het voorbeeld hierboven laat zien dat de mate van inzoomen direct invloed heeft op de scherptediepte. Hoe meer ingezoomd des te kleiner wordt de scherptediepte.
De brandpuntafstand heeft ook gevolgen voor de kijkhoek waarmee je de omgeving ziet.
Naar mate je meer inzoomt (Tele), zal ook de kijkhoek kleiner worden en naar mate je meer uitzoomt, zal de kijkhoek groter worden (groothoek)
Alle objectieven met een brandpuntafstand minder dan 50mm, spreken we van groothoek tot ultra groothoek.
Een brandpuntafstand van 50mm komt ongeveer overeen met ons menselijk oog.
Alle brandpuntafstanden groter dan 50mm gaan richting Tele of super-Tele.
Naar mate je meer inzoomt (Tele), zal ook de kijkhoek kleiner worden en naar mate je meer uitzoomt, zal de kijkhoek groter worden (groothoek)
Alle objectieven met een brandpuntafstand minder dan 50mm, spreken we van groothoek tot ultra groothoek.
Een brandpuntafstand van 50mm komt ongeveer overeen met ons menselijk oog.
Alle brandpuntafstanden groter dan 50mm gaan richting Tele of super-Tele.
Met een Tele-objectief kan je als het ware je onderwerp isoleren van de omgeving.
Kijk maar eens naar bijv. voetbalfoto’s, waar fotografen met behoorlijke Tele-objectieven een voetballer volledig isoleren van z’n omgeving.
Je kan daarmee ook een hele mooi wazige achtergrond (bokeh) creëren.
Kijk maar eens naar bijv. voetbalfoto’s, waar fotografen met behoorlijke Tele-objectieven een voetballer volledig isoleren van z’n omgeving.
Je kan daarmee ook een hele mooi wazige achtergrond (bokeh) creëren.

Hiernaast een voorbeeld van een foto met Tele-objectief en let dan eens op de gladde achtergrond.
Met een groothoek objectief is het best lastig om nog scherptediepte te creëren. Zoals je in de voorbeelden ziet, moet je heel dichtbij scherpstellen om toch nog scherptediepte te krijgen.
Vanaf +/- 40 mm en meer inzoomen gaat het scherptediepte principe pas echt goed werken.
Vanaf +/- 40 mm en meer inzoomen gaat het scherptediepte principe pas echt goed werken.
Een “lichtsterk” objectief helpt je dus met het verkleinen van de scherptediepte.
Het biedt dus voordeel om lichtsterk objectief te hebben met een f-waarde van f/2.8 of lager voor de scherptediepte en veel zoom.
Behalve dat een “Telezoom”-objectief met een groter diafragma veel lichtsterker is, het zal ook ten goede komen aan de scherptediepte die u kunt bereiken. Binnenkort verschijnt er een stuk over Objectieven.

Kijk voor meer informatie eens op je objectief.
Staat daar bijv. 18-250mm f/3.5-f/6.3 op, dan betekent dit dat met een brandpuntafstand van 18mm (helemaal uitgezoomd) het grootste diafragma f/3.5 is dat je in kunt stellen.
Met een brandpuntafstand van 250mm (helemaal ingezoomd) dat dan het grootste diafragma f/6.3 is.
Staat daar bijv. 18-250mm f/3.5-f/6.3 op, dan betekent dit dat met een brandpuntafstand van 18mm (helemaal uitgezoomd) het grootste diafragma f/3.5 is dat je in kunt stellen.
Met een brandpuntafstand van 250mm (helemaal ingezoomd) dat dan het grootste diafragma f/6.3 is.

Hierboven zie je de hele f-stops afgebeeld op een rijtje. Elke stop betekent een halvering van de hoeveelheid licht wat door het objectief valt.
Als je bijvoorbeeld van f/4 naar f/5.6 gaat, is dat een halvering van de hoeveelheid licht.
Als je bijvoorbeeld van f/4 naar f/5.6 gaat, is dat een halvering van de hoeveelheid licht.
Als laatste wil ik het hebben over de zgn. Macro-objectieven met als resultaat onwaarschijnlijk kleine scherptediepten. Soms wel tot enkele millimeters.
Zie hieronder voor wat voorbeelden.
Zie hieronder voor wat voorbeelden.
![]() | ![]() |
Scherptediepte is dus afhankelijk van:
Diafragma + Scherpstelafstand + Brandpuntafstand
Kortom: de meest minimale scherptediepte (zo weinig mogelijk scherp) bereik je door de grootste diafragma opening (klein getal) te nemen, zo dichtbij mogelijk scherp te stellen en zo veel mogelijk in te zoomen. Je kan dus spelen met de drie genoemde variabelen om de gewenste compositie en scherptediepte te krijgen.
Heel veel succes!
Categorie: Blog
Labels: scherptediepte
https://www.fotosemeins.nl/info/Blogs/Scherptediepte_deel_2
Geen opmerkingen:
Een reactie posten